Norway King Crab satser på hvitfisk

Norway King Crab (Bugøynes) satser på egen fiskeproduksjon, og eksport av hvitfisk fra Sør-Varanger. Bilde: Shutterstock
  • 26. juni 2017

Norway King Crab (Bugøynes) satser på egen fiskeproduksjon, og eksport av hvitfisk fra Sør-Varanger.

 

I fjor sa Norwegian Seafood sa opp avtalen med Norway King Crab – da stod selskapet uten noen som kunne behandle varene deres.

 

– Vi ble først litt usikre på hva vi skulle gjøre, sier Svein Ruud, daglig leder i Norway King Crab. Men det tok ikke lang tid før krabbe-kongen innså at dette var en mulighet for å skalere bedriften.

 

– Vi ønsket å satse mer på hvitfisk, forteller Ruud. Vi ville lage en sløyelinje på land slik at fiskere kan konsentrere seg om å fiske. Vi ville også få tak i flere fiskere, pakke produktene selv, prøve å selge produktene på nye markeder, og ha mer frihet rundt hvilke produkter vi sender ut.

 

Gode resultater.

 

Norway King Crab mottok 160 000,- i støtte fra SVU for å kjøre et forprosjekt på denne satsingen, og daglig leder er veldig fornøyd med resultatene:

 

– De grep vi har tatt til nå fungerer bra. Løsningene har gitt oss nye muligheter i forhold til hva, hvordan og hvor vi selger våre produkter, sier Ruud.

 

Hva er det som skiller dere fra konkurrentene deres, f.eks. Norwegian Seafood?

 

– Vi er gode på markedsføring og merkevarebygging – våre produkter forteller en historie, forklarer Ruud. Vi har også god pris og plassering.

 

I følge Ruud har prosjektet vært et suksess, og gitt mersmak på videre satsing:

 

– Vi ser en god utvikling, men vi må investere mer – skape mer kapasitet gjennom automatisering.

 

SVU gratulerer Svein Ruud og Norway King Crab med godt gjennomført prosjekt, og med all fremgang!