Medlem av Europaparlamentet komité for transport og turisme støtter jernbane i nord

Denne uken fikk Sør-Varanger storfint besøk av Michael Cramer, medlem av Europaparlamentet. Cramer som er tysk politiker og leder i Europaparlamentets komité for transport og turisme, startet sykkelrittet «Iron Curtain Trail» i Grense Jakobselv på tirsdag. I tillegg viste han stor interesse for jernbaneprosjektet mellom Rovaniemi og Kirkenes.

 
Iron Curtain Trail
Michael Cramer er grunnlegger av sykkelrittet som går langs det gamle jernteppet mellom øst og vest; et ritt på 10 000 km som starter i Grense Jakobselv og fortsetter helt ned til Svartehavet.
– Målet med Iron Curtain Trail, et prosjekt som fortsatt er I utvikling, er å “oppleve historie”, forklarer Cramer på sykkelrittets nettside.
Cramer startet prosjektet i 2005, og tirsdag var han selv på plass i Sør-Varanger for å sykle den første etappen av løpet. Iron Curtain Trail er 1 av 13 sykkelruter i Europa.
 
Grense Jakobselv til Kirkenes
Ordfører Rune Rafaelsen hadde gleden av å invitere og eskortere Michael Cramer til Grense Jakobselv, startpunktet for turen, hvor rittet går videre til Kirkenes. På turen mot Kirkenes hadde Cramer med seg vår egen Rådmann, Nina Bordi Øvergaard som ledsager.
 
På nettsiden til Iron Curtain Trail blir den første etappen, som går gjennom Sør-Varanger, beskrevet slik:
 
(…) Grensemuseet og krigsminnet, som feirer frigjøring av den Røde armé høsten 1944, etter fire års tysk okkupasjon, gir en god introduksjon til sykkelturen. Hvis du vil ha førstehåndsopplevelse av skillet i Europa, kan du gå til Storskog, Norges eneste offisielle grenseovergang til Russland, som ligger omtrent ti kilometer fra Kirkenes sentrum. (…).
 
Cramer viser også til at prosjektet har gitt formidable økninger i sykkelturisme rundt om i Europa, og at Sør-Varanger vil kunne nyte godt av å være start/endepunkt via god tilrettelegging fra private og offentlige aktører.
 
Jernbaneprosjektet mellom Rovaniemi og Kirkenes
Da ordfører Rune Rafaelsen inviterte Cramer til Kirkenes var det også for å bringe jernbaneprosjektet på dagsorden inn i EU-parlamentene. Prosjektet var på ingen måte helt nytt for Cramer, som viste stor interesse og hadde egne møter med blant annet Kenneth Stålsett i SVU om tematikken. Selv om prosjektet er komplisert, er det ikke avskrekkende og absolutt noe Cramer støtter og ønsker å bidra til å jobbe videre med.
 
Det er særlig miljøaspektene som kommer ved å kutte transporttid og utslipp på frakt som er viktig for Cramer. Samtidig ser han også at dette kan knytte sammen Europa, Arktis og Asia på en god måte, samt at det vil bidra til å kunne effektivisere en miljøvennlig persontransport og turisme over tid. Han hadde også fått med seg den positive dreningen prosjektet har for tiden i Finland via Anne Berner og vår egen transport minister Kjetil Solvik Olsen.

Skroll til toppen
Hopp rett ned til innholdet