Ønsker å utvikle produkter og suvenirer for turister med lokal forankring

Galschjødt Design AS ved gründer og daglig leder Christine Galschjødt har nylig startet opp et forstudie der hun skal se på mulighetene for å utvikle suvenirer med en lokal forankring. Med en sterk merkevare og et eksklusivt design satser gründeren på å imøtekomme turistindustriens etterspørsel etter lokale suvenirer.
  • 26. april 2018

Galschjødt Design AS ved gründer og daglig leder Christine Galschjødt har nylig startet opp et forstudie der hun skal se på mulighetene for å utvikle suvenirer med en lokal forankring. Med en sterk merkevare og et eksklusivt design satser gründeren på å imøtekomme turistindustriens etterspørsel etter lokale suvenirer.

 

Galschjødt har snakket med flere i reiselivsnæringen i Sør-Varanger, og de uttrykker et behov for suvenirer med en lokal forankring. Per i dag er suvenirene i Sør-Varanger mye av de samme produktene som selges andre steder i Norge, og består gjerne av troll og andre suvenirer med norske flagg på. Dette er ikke produkter fra Sør-Varanger hevder grafisk designer Christine Galschjødt:

 

– Norge er et langstrakt land. De som er her i Kirkenes eller andre steder i Varanger er interessert i det som er her lokalt, og ikke det som er i Oslo, Bergen eller Trondheim, hevder Galschjødt.

 

Hvordan kom du på denne ideen?

 

– Jeg har jobbet mye med reiselivsnæringen den siste tiden, og har gått rundt og grublet på en ide om å designe eksklusive suvenirer med lokal tilhørighet, forteller Galschjødt, og legger til at det ikke var før etter å ha diskutert ideen med både Sør-Varanger Utvikling og Kirkenes Næringshage hun bestemte seg for å gå fra store tanker til å konkretisere ideen i et forstudie.

 

Utvikler ideen gjennom design thinking

Gjennom et forstudie ønsker Galschjødt å gjennomføre en grundig markedskartlegging og bli ordentlig kjent med turistene. Galschjødt forteller at hun ønsker å bruke design thinking-metodikken i prosjektet:

 

– Design thinking handler mye om empati og forståelse av kundebehovet. Det er enormt viktig for meg å bli kjent med behovet og etterspørselen til de framtidige kundene mine, og dermed er design thinking en gunstig arbeidsmetode, forteller Galschjødt.

 

En viktig del av design thinking er å lage prototyper og teste disse på kundene, som også er en sentral del av forstudiet. Hun legger til at hun har meldt seg på innovasjonsprogrammet til Designregion Barents, for å få ut det maksimale potensialet i ideen:

 

– Jeg ser innovasjonsprogrammet som en unik mulighet for meg til å utvikle ideen og prosjektet, og ikke minst sparre ideen med andre, både aktører i og utenfor reiselivsnæringen.

 

Forkjærlighet for kulturhistorie og nasjonalromantikk

Galschjødts drivkraft er hennes forkjærlighet for kulturhistorie og nasjonalromantikken, og hun har flere prosjekter innenfor denne sjangeren i porteføljen sin, blant annet Norgesgenseren fra Dale Garn.

 

Christine Galschjødt har designet Norgesgenseren for Dale Garn.

 

– Jeg brenner for kulturhistorie og synes det er utrolig spennende å utvikle design med lokal tilhørighet.

 

Kenneth Stålsett, daglig leder i Sør-Varanger Utvikling, har stor tro på prosjektet:

 

– Christine har vist at hun har høy kompetanse på området gjennom tilsvarende prosjekter, der Norgesgenseren til Dale Garn er et godt eksempel. I tillegg ser vi et tydelig potensiale i det lokale og regionale markedet, særlig når en ser på andre turistdestinasjoner.

 

Les mer om Galschjødt og hennes arbeid på www.galschjodtdesign.no.