Nå kommer det nye Kirkenes-produkter

  • 4. desember 2018

Lokal kultur, historiefortelling og en god dose nytenkning og kreativitet er stikkord for neste fase i prosjektet til grafisk designer og gründer Christine Galschjødt.

 

Galschjødt Design AS ved Christine Galschjødt fikk i vår et tilskudd til forstudiet «Produkter og suvenirer med lokal forankring». Ved hjelp av design tenkning gjennomførte hun prosjektet med stor suksess, og nå er gründeren i gang med neste fase av prosjektet. I oktober fikk Galschjødt tilskudd til forprosjektet, som skal gå fram til 1. april 2019.

 

Hvilke aktiviteter skal gjennomføres i denne fasen av prosjektet?

– Først og fremst skal jeg teste produktene mine på vinterturister. Det er ingen hemmelighet at vinter- og sommerturister er to ulike segmenter, der vinterturistene er det største segmentet her i Kirkenes. I tillegg skal jeg lage en forretningsplan, utvikle en grafisk profil med nettside, samt utvikle et nytt, eksklusivt, high-end produkt, forteller Galschjødt.

 

Det nye, eksklusive produktet skal utvikles i samarbeid med Gamnes & Bror AS, men Galschjødt velger foreløpig å holde kortene tett til brystet om hva dette produktet er.

 

Andre produkter som skal utvikles er blant annet postkort og kortstokk, også skal hun fortsette å produsere de populære magnetene, som solgte godt i sommer og høst. Det viktigste er likevel ikke selve produktet, men historien som ligger bak produktet.

 

– Gjennom forprosjektet skal jeg jobbe en del med historiefortellingen bak produktene. Mest sannsynlig vil produktene ha en QR-kode, som styrer kunden til en nettside.

 

Tradisjon og kulturhistorie med en ny vri

Galschjødt er opptatt av å fortelle de gode historiene gjennom produktene sine, og norsk tradisjon og kulturhistorie er en stor interesse hos gründeren. Gründeren forteller at hun synes det er spennende å kunne fordype seg i lokal historie og kultur, og ta dette i bruk gjennom designet på produktene sine:

 

– Jeg kan ikke strikke, jeg kan ikke sy, jeg kan ikke spikke – jeg kan ingen av de urnorske, tradisjonelle håndverkene. Men jeg er god i det jeg gjør, og hvis jeg kan bruke de gamle tradisjonene og lage noe nytt, så synes jeg det er kjempeartig.

 

Flere samarbeidspartnere

Gamnes & Bror AS er som nevnt en leverandør i prosjektet. I tillegg har Galschjødt valgt å fortsette samarbeidet med Husfliden, og startet et samarbeid med Pasvikturist. Begge samarbeidspartnerne har god erfaring som Galschjødt kan dra nytte av:

 

– Både Husfliden og Pasvikturist er utrolig flinke på sitt område, så jeg har mye å lære av dem. Silje på Husfliden kan detaljhandel, mens Monica på Pasvikturist skal hjelpe meg å bli bedre kjent med turistene, forteller Christine Galschjødt.

 

Hva er ønsket sluttresultat av forprosjektet?

 

– Etter forprosjektet håper jeg at jeg er rustet og klar til å etablere den nye bedriften, som blir underlagt samme paraply som Galschjødt Design AS.

 

Galschjødt vil ikke avsløre navnet på den nye bedriften enda, så vi får foreløpig vente i spenning.