Galschjødt Design AS ved gründer og daglig leder Christine Galschjødt har nylig startet opp et forstudie der hun skal se på mulighetene for å utvikle suvenirer med en lokal forankring. Med en sterk merkevare og et eksklusivt design satser gründeren på å imøtekomme turistindustriens etterspørsel etter lokale suvenirer.
Galschjødt har snakket med flere i reiselivsnæringen i Sør-Varanger, og de uttrykker et behov for suvenirer med en lokal forankring. Per i dag er suvenirene i Sør-Varanger mye av de samme produktene som selges andre steder i Norge, og består gjerne av troll og andre suvenirer med norske flagg på. Dette er ikke produkter fra Sør-Varanger hevder grafisk designer Christine Galschjødt:
– Norge er et langstrakt land. De som er her i Kirkenes eller andre steder i Varanger er interessert i det som er her lokalt, og ikke det som er i Oslo, Bergen eller Trondheim, hevder Galschjødt.
Hvordan kom du på denne ideen?
– Jeg har jobbet mye med reiselivsnæringen den siste tiden, og har gått rundt og grublet på en ide om å designe eksklusive suvenirer med lokal tilhørighet, forteller Galschjødt, og legger til at det ikke var før etter å ha diskutert ideen med både Sør-Varanger Utvikling og Kirkenes Næringshage hun bestemte seg for å gå fra store tanker til å konkretisere ideen i et forstudie.
Utvikler ideen gjennom design thinking
Gjennom et forstudie ønsker Galschjødt å gjennomføre en grundig markedskartlegging og bli ordentlig kjent med turistene. Galschjødt forteller at hun ønsker å bruke design thinking-metodikken i prosjektet:
– Design thinking handler mye om empati og forståelse av kundebehovet. Det er enormt viktig for meg å bli kjent med behovet og etterspørselen til de framtidige kundene mine, og dermed er design thinking en gunstig arbeidsmetode, forteller Galschjødt.
En viktig del av design thinking er å lage prototyper og teste disse på kundene, som også er en sentral del av forstudiet. Hun legger til at hun har meldt seg på innovasjonsprogrammet til Designregion Barents, for å få ut det maksimale potensialet i ideen:
– Jeg ser innovasjonsprogrammet som en unik mulighet for meg til å utvikle ideen og prosjektet, og ikke minst sparre ideen med andre, både aktører i og utenfor reiselivsnæringen.
Forkjærlighet for kulturhistorie og nasjonalromantikk
Galschjødts drivkraft er hennes forkjærlighet for kulturhistorie og nasjonalromantikken, og hun har flere prosjekter innenfor denne sjangeren i porteføljen sin, blant annet Norgesgenseren fra Dale Garn.
Christine Galschjødt har designet Norgesgenseren for Dale Garn.
– Jeg brenner for kulturhistorie og synes det er utrolig spennende å utvikle design med lokal tilhørighet.
Kenneth Stålsett, daglig leder i Sør-Varanger Utvikling, har stor tro på prosjektet:
– Christine har vist at hun har høy kompetanse på området gjennom tilsvarende prosjekter, der Norgesgenseren til Dale Garn er et godt eksempel. I tillegg ser vi et tydelig potensiale i det lokale og regionale markedet, særlig når en ser på andre turistdestinasjoner.
Les mer om Galschjødt og hennes arbeid på www.galschjodtdesign.no.