Innovasjon og utdanning til offentlig sektor

Forrige uke møttes 30 representanter fra forskjellige offentlige organisasjoner i området på seminar for å høre hvordan de kan ta i bruk mer innovasjon, utvikling og utdanning.

 
Det SVU-initierte seminaret ble holdt i Kirkenes på tirsdag forrige uke, og hadde foredragsholdere fra Forskningsrådet, Finnmark Fylkeskommune, Innovasjon Norge og DesignRegion Barents. Der fikk de 30 oppmøtte informasjon om hvordan offentlig sektor også kan søke midler til både utviklingsprosjekter og kompetanseheving.
 
– Vi i det offentlige glemmer fort at vi også kan søke om støtte til slike ting – ikke bare næringslivet, sa en av deltakerne.
 
Forskning og digitalisering på museet
Berit He Jin Nilsen, avdelingsleder for Grenselandsmuseet, var en av deltakerne på seminaret og hun så flere muligheter i informasjonen som ble presentert.
 
– Jeg så med en gang at det var flere relevante muligheter for oss, sier hun. Forskningsrådet kan gi 50% finansiering av en doktorgradsutdannelse, noe som er et bra tilbud for å forske på og løse en problemstilling relevante i organisasjon. I tillegg til doktorgradutdannelse, var integrering og digitalisering også nevnt som områder som gis støtte til. Integrering gjenspeiler en av våre samfunnsroller. Museet prøver også å sette fokus i samtidshistorie. Vi samlet inn syklene flyktningene brukte for å komme seg over grensen i 2015. Disse er stilt ut på andre etasje på Grenselandmuseet.
 
I likhet med de fleste organisasjoner beveger museet seg inn i den digitale verden, og der kan det oppstå utfordringer som Nilsen tenker kan være greit å finne gode løsninger til.
 
– Digitalisering er et satsningsområde. Det jobbes kontinuerlig med digitalisering av museets samlinger.  Selv om jeg ikke har noen konkrete problemstillinger her og nå er det fint å vite at det finnes et tilbud hvor vi kan få støtte til denne typen utvikling.
 
Design Thinking
Det ferske innovasjonsprogrammet, Designregion Barents, med prosjektleder Oda Rykkje i spissen, var også en av foredragsholderne på seminaret – men med lite foredrag og mer praktiske oppgaver til deltakerne.
 
– Vi fikk en problemstilling som skulle defineres ved å gjøre forskjellige oppgaver, forteller Nilsen.
 
Hva tenker du om Design Thinking som metode?
 
– Det gikk litt fort i dag – vi hadde bare en time på oss på å løse en komplekst problem – men det var en god fremgangsmåte. Når man sier det høyt virker det litt «logisk» at man bør forstå bruker og deres behov, men virker mer effektivt å få satt det i et slikt system, avslutter hun.
 
Se en liten film fra seminaret her:

Skroll til toppen
Hopp rett ned til innholdet