I april i år fikk Christine Galschjødt i Galschjødt Design AS et tilskudd til forstudiet «Produkter og suvenirer med lokal forankring». Ved hjelp av design tenkning har hun nå gjennomført prosjektet med stor suksess – og gründeren er klar for å gå videre til neste fase.
Prosjektet til gründer og grafisk designer Christine Galschjødt dreide seg om å se på mulighetene for å utvikle eksklusive suvenirer med en sterk merkevare tilknyttet Kirkenes.
– Norge er et langstrakt land. De som er her i Kirkenes eller andre steder i Varanger er interessert i det som er her lokalt, og ikke det som er i Oslo, Bergen eller Trondheim, fortalte Galschjødt til SVU ved prosjektoppstart. Etter å ha gjennomført forstudie er hun klar på at hun hadde rett i at det er et behov for suvenirer med mer lokal tilhørighet.
Silje Traa Celius, daglig leder på Husfliden i Kirkenes, er helt enig med Galschjødt:
– Det er et behov for ordentlige suvenirer av god kvalitet. Vi ser ikke et behov for troll- og elgfigurer med norskeflagg.
Husfliden er et av to steder en kan kjøpe Galschjødts suvenirer. Celius kan fortelle at salget har gått bra. Da SVU var innom hadde butikken solgt omtrent 50 eksemplarer en måneds tid.
– Salget har gått veldig bra, både lokale kunder og turister faller for disse suvenirene. Kundene synes det er ekstra stas når vi forteller at de er laget av en lokal designer, forteller Celius.
Testing og prototyping
Tidligere fortalte Galschjødt til SVU:
– Design thinking handler mye om empati og forståelse av kundebehovet. Det er enormt viktig for meg å bli kjent med behovet og etterspørselen til de framtidige kundene mine, og dermed er design thinking en gunstig arbeidsmetode.
Etter å ha gjennomført prosjektet kan hun fortelle at design tenkning har vært riktig i dette prosjektet, og hun vil fortsette å bruke denne arbeidsmetodikken. Galschjødt har utviklet enkle prototyper og testet disse på markedet, og har i løpet av prosjektet begynt å kjenne kundene og deres behov:
– Dette er et helt nytt marked for meg, og det er mye jeg ikke visste eller tenkte over før jeg begynte å snakke med både reiselivsaktører og turister. For eksempel er treprodukter vanskelig å få med inn i land utenfor EU. Og det er svært få turister som har bruk for strikkeprodukter. Ganske logisk i grunn, forteller Galschjødt.
Hva er den viktigste lærdommen fra dette prosjektet?
– Prototyping og testing har vært både gøy og lærerikt. Det er noe jeg kommer til å fortsette med i neste fase.
Videre til forprosjekt
Gründeren anser prosjektet som en suksess, og det er ingen tvil om at hun vil gå videre til neste fase. Hun planlegger å søke støtte hos Innovasjon Norge for å videreutvikle produktene.
– Prosjektet har gått veldig bra. Jeg har lært masse. I tillegg er jeg utrolig fornøyd og takknemlig for alle gode råd og tips fra en svært åpen og behjelpelig handels- og reiselivsnæring, avslutter Galschjødt.