Aldri mer uinspirerende presentasjoner!

Det er mye positivt som skjer i Sør-Varanger og resten av Finnmark, men vi er ikke alltid like flink til å fortelle om alt det positive som skjer. Kan et kurs i merkevarebygging gjøre oss flinkere til å fortelle de gode historiene?

 
En merkevare er kort forklart det andre tenker og føler rundt deg og din organisasjon som helhet. Det betyr at vi kan påvirke vår merkevare, men aldri fullstendig kontrollere den. Merkevare må ikke forveksles med for eksempel markedsføring eller varemerke, da en merkevare er den endelige summen av alle tiltak som blir gjort for å posisjonere en person, organisasjon, tjeneste, produkt, samfunn osv.
 
Før jul arrangerte Sør-Varanger Utvikling et kurs i merkevarebygging i samarbeid med 100 % lokal kompetanse. Christine Galschjødt i Galschjødt Design AS og Bente Andersen og Turid Skoglund på Samovarteateret utgjorde en dyktig trio som forelesere.
 
– Christine er utrolig flink på det som har med grafisk design, markedsføring, sosiale medier og så videre, mens Samovarteateret er svært dyktig på muntlig kommunikasjon og presentasjonsteknikk. De er alle eksperter på presentasjon og kommunikasjon, men har ulik tilnærming, som gjorde at vi kunne tilby et helhetlig kurs i merkevarebygging, forteller Marie Sommernes i Sør-Varanger Utvikling.
 
– Også er det jo skikkelig kult å kunne bruke den lokale kompetansen vi har her i Kirkenes, og ikke bare fly opp folk sørfra. Det tenker jeg vi alle kan bli flinkere til, legger Sommernes til.
 
Fornøyde deltakere
En av deltakerne på kurset var Hilja Pedersen i Sør-Varanger kommune. Pedersen var svært fornøyd med kurset:
 
– Veldig proft opplegg, der alt virket godt planlagt og gjennomtenkt. Nytteverdien var stor, særlig det å lære mer om hvordan man skal unngå å lage for standardiserte og uinspirerende presentasjoner, slik man ser altfor ofte i arbeidssammenheng. Det er nok ofte slik at man går i fella for å nøye seg med å gjøre ting slik de alltid har blitt gjort og slik andre gjør dem, istedenfor å søke etter å heve standarden. Dessuten, alltid viktig å bli minnet på hvordan man skal sy sammen en god og troverdig merkevare, og spesielt setter jeg selv pris på helt konkrete verktøy jeg kan bruke selv til både presentasjoner og markedsføring, forteller Pedersen.
 
Oda Camilla Rykkje i Kirkenes Næringshage deltok også på kurset. Hun har mange presentasjoner i sin jobb, og syntes kurset var svært nyttig:
 
– Jeg er alt i alt veldig fornøyd med kursinnhold og kursholdere! Synes det ble gjort en skikkelig god jobb – jeg ser allerede forskjeller på måten jeg lager mine presentasjoner, hvordan jeg markedsfører på nett og ikke minst, hvordan jeg selv presenterer, forteller Rykkje, som også legger til at hun i etterkant av kurset har blitt mer bevisst på både sin egen og andres presentasjonsteknikk.

Kursholderne var svært opptatt av å gi deltakerne praktiske verktøy som de kunne ta med seg hjem igjen, og hver og en fikk individuelle tilbakemeldinger. Dette var deltakerne fornøyd med.
 
Vurderer ny runde med kurs
SVU har fått flere spørsmål om det blir flere kurs i merkevarebygging:
 
– Jeg deltok selv på kurset før jul og fikk mye igjen for det, og det har jeg inntrykk av at de andre deltakerne også fikk. Jeg vet at vi er mange som har et stort forbedringspotensialet når det kommer til presentasjon og kommunikasjon, så jeg håper vi får til en ny runde med kurs i løpet av våren, forteller Sommernes, og ber samtidig eventuelle interesserte om å ta kontakt.
 
 
Ønsker du å delta på kurs i merkevarebygging? Send en e-post til marei@svu.as og meld din interesse.

Skroll til toppen
Hopp rett ned til innholdet