Morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere!

Konkurranse og problemløsing med legoroboter, inspirerer barn og unge over hele verden til å lære om teknologi. Her konkurrerer to lag under innledende runder av First Lego League i Kirkenes sist helg.

Under helgas FIRST LEGO League, fikk 150 barn og unge i alderen 6-16 år fra hele Øst-Finnmark bryne seg på nye utfordrende oppgaver. Å satse på barn og unge er også viktig for Sør-Varanger Utvikling.

«FIRST® LEGO® League er et program som har til hensikt å fremme interessen for vitenskap og teknologi hos barn i alderen 6-16 år. Gjennom samfunnsaktuelle problemstillinger opplever deltagerne vitenskap og teknologi på en engasjerende og spennende måte» heter det på hjemmesiden https:// hjernekraft.org.

Kan motivere til høyere utdanning

FIRST LEGO League ble avholdt i helgen med 150 ungdommer fra Øst-Finnmark og Severomorsk som fikk prøve seg på teknologi og forskning. Tema i år var «smarte byer».

Sør-Varanger Utvikling er med på å finansiere FLL for fjerde år på rad.

-Det er viktig for SVU å satse på barn og unge. FLL skal være med å skape interesse for realfag og høyere utdanning, og det handler mye om samarbeid, oppdagelse, kreativitet, mestring og læring, forteller Marie J. Sommernes.

FLL er også mye mer enn bare legobygging.

-En god opplevelse på FLL kan motivere barn og unge til å velge realfag, ta høyere utdanning, og forhåpentligvis bruke denne kompetansen hjemme i Sør-Varanger, legger Sommernes til.

Flere minikonkurranser pågikk i løpet av dagen. Her klarer Oda å slå roboten i å løse rubikskuben på kortest mulig tid.

Sport for hjernen

Gjennom åtte spennende uker får barn og unge, opplevelser med en praktisk tilgang til vitenskap og teknologi. De skal utforske utfordringer fra det virkelige liv, samt finne innovative løsninger som ingen voksne kjenner svaret til.

Initiativtaker og hoveddommer Bernt Nilsen, forteller om et bredt opplegg med fokus på Lego og roboter, men det handler også om mye mer enn det.

-Selvfølgelig er det mye fokus på de spennende robotene som de skal bygge, kjøre og konkurrere mot hverandre, som også er det mest synlige som skjer under konkurransen.

De får kun 2, 5 minutt på å løse en masse oppgaver på et robotbord med mange installasjoner. Ingen klarer alt, så ungdommene må velge hvilke oppgaver de skal fokusere på.

Initiativtaker og hoveddommer Bernt Nilsen lar seg fortsatt fascinere over barn og unges engasjement rundt problemløsing under First Lego League.

-I tillegg skal de ha et forskningsprosjekt, et prosjekt hvor de ser på problemer i nærmiljøet og løser det med forslag til mulige løsninger. Også blir de vurdert på samarbeid. Hvordan de oppfører seg i lag, som team også videre. Det er mange områder deltagerne blir målt på, forklarer Nilsen.

Til slutt er det de som har høyest score samlet i alle oppgaver som står igjen, så det hjelper ikke å bare være god på en ting hvis man er dårlig på resten. Eller hvis det f.eks. er to stykker som gjør det godt og de andre ikke henger med, så taper laget.

-Det er veldig spennende, og de får prøvd seg på mange forskjellige områder. Her er 150 ungdommer fra hele Øst-Finnmark samlet i dag, det er bare å se på fjesene deres for å se hvilken opplevelse de har hatt, smiler Nilsen. 

Lærer programmering

Lego som konsern har lenge vært opptatt av teknikk og har egne teknosett og dette er noe av de mest avanserte legosett som brukes, som har en hjerne, en sentralenhet som man kan koble til sensorer og motorer.

-Ungene lærer å programmere den roboten på samme måte som man programmerer droner, biler og romfartøy. De lærer basisteknikker for å styre den der lille dingsen som noen sier er «bare» lego. Men det er avansert teknikk det dem bruker, her er det sensorer på berøring, lyd lys osv.

Oppgavene er en generell oppgave som alle lag over hele verden, tusenvis av lag som konkurrerer dette samtidig også løses det på forskjellige måter.

-Vi har en egen innovasjonspris, en egen teknologipris med til sammen syv forskjellige premier som deles ut innenfor de forskjellige lagene. De har tre innledende robotrunder hver, tre kamper hvor to lag kjører mot hverandre og med 2, 5 minutt er det ikke mye tid de har på seg.

Tilpasset lærerplanen i skolene

Skolelagene som deltar i First Lego League prosjektet, gjør ting som de ville ha gjort i matematikken, i fysikk, norsk, samfunnsfag med mer. Når det nærmer seg semesterslutt, kan de krysse av for gjennomgått pensum takket være prosjektet.

-De får med seg nyttige ting som brukes i skolehverdagen. Også jeg som teknolog ser at de får aha-opplevelser når det gjelder det å bruke teknologi. De ser at de kan styre en maskin og faktisk bestemme, når den skal stoppe, og hva som skal til for at den skal gå osv. Også den mestringsfølelsen, er veldig fin å se at ungene her får oppleve.

Med for første gang

Fra Nesseby oppvekstsenter, deltok et stort lag på 16 ungdommer for første gang i år. Prosjektet har hjulpet elevene med bevisstgjøring rundt et tema og hvordan det påvirker dem i det daglige.

Oppgaven de skulle løse, hadde utgangspunkt i å ta bedre vare på jorda, produsere mindre mikroplast, og med fokus på gjenbruk. Det var viktig for gruppa å la alle få være med og respektere hverandres ideer.

Laget fra Nesseby oppvekssenter, opplevde mye positivt i løpet av de åtte ukene prosjektet pågikk.

Selv om de var et lag med mange deltagere, klarte de også å bli enige til slutt. Elevene opplevde dessuten å bli enda bedre kjent gjennom prosjektet First Lego League.

-Det har vært en lærerik prosess for oss å få delta, de har fått gode erfaringer når det kommer til det relasjonelle plan og det har vært læring i alt de har gjort. De har vært veldig flink til å finne en felles vei og lært seg å både gi og ta, forteller kontaktlærer for mellomtrinnet Anja Noste.

Skroll til toppen
Hopp rett ned til innholdet