Som et av de første tiltakene rettet mot lokalhandelen, utarbeidet Handels- og serviceforeningen Sør-Varanger og Sør-Varanger utvikling et rapporteringsskjema for renhold av kritiske overflater i butikker og andre knutepunkt.
For å redusere smittefaren til ansatte og kunder i ulike servicelokaler, har Handels- og serviceforeningen i Sør-Varanger og Sør-Varanger Utvikling utarbeidet et selv-rapporteringsskjema om renhold av kritiske punkter og overflater. Skjemaet skal gjøre det enklere for alle å vite hvor ofte de mest utsatte områdene i lokalene blir rengjort.
Senterleder ved Amfi Kirkenes Kristine Ramberg, forteller det mest sannsynlig aldri har vært så rent på senteret.
-Vi har fått hengt opp rapporteringsskjema i samtlige butikker her. Det er jo en veldig spent og vanskelig situasjon for butikkene, og derfor er det også ekstra viktig med tiltak for å gjøre handelen så trygg som overhode mulig for våre kunder.
Butikkene gjør en stor jobb med å redusere smittefare og rengjør etter hver eneste kunde.
-Vi vasker absolutt alle kritiske flater flere ganger daglig, i tillegg bruker butikkene selv dette rapporteringsskjema for å følge opp rutinene. Det skal være trygt for alle å handle, og det er selvfølgelig viktig at vi som jobber her tar det samme ansvaret og er bevisste på hva vi selv gjør.
Positive tilbakemeldinger
Butikkene merker at kundene opplever det tryggere å handle, når de vet at det er rutiner rundt renholdet for å unngå smitte. Hos Sport Outlet fungerer rapporteringsskjema veldig bra, men samtidig har de kommet dit at bevisstheten på renhold er så i fokus, at de vasker hele tida.
-Kundene spør ofte om renhold dersom de skal betale beløp som er over 500,- . Da kvier de seg litt for å trykke på bankterminalen, men da kan vi igjen forsikre om at vi nettopp har vasket etter forrige kunde. Vi håper at dette er med på å betrygge kundene våre til en sikker handel hos oss, så må hver enkelt også ta sin del av ansvaret, sier Elisabeth Stabell til Sør-Varanger Utvikling.
I andre etasje på klesbutikken Me&Me henger rapporteringsskjema godt synlig over disken.
-Nå er de fleste veldig opptatte og bevisste på hva de gjør når de handler, forteller daglig leder Vibeke Berntsen. En plakat er bare en plakat, før man faktisk gjør det som står der, hos oss er vi veldig nøye på at kundene får med seg at det faktisk rengjøres etter hver eneste kunde vi betjener.
Møter forståelse av flinke kunder
Ved parfymeriet Fredrik og Louisa, hadde de allerede mottatt retningslinjer før de mottok rapporteringsskjema. Men renholdsrutinene og rapporteringsskjema er også her godt synlige.
-Vi er en såpass «nært på» butikk, med vareprøver også videre, slik at kjeden var veldig tidlig ute med å pålegge oss tiltak for å redusere smittefare. Alle tester og sminkeprøver er fjernet fra hyllene og vi forsøker å hjelpe kundene så godt vi kan med å presentere produktene for dem slik at de slipper å ta på for å bli kjent med produktene, og det har de vist veldig god forståelse for, sier daglig leder Hege Udtian.
Kundene oppleves også der som veldig flinke og bevisste, og forstår det å bruke kort istedenfor kontanter.
-De er også flinke og klare på å holde avstand ovenfor hverandre når de går rundt i butikken her.
Samtidig som folk er bevisste på smittevern og hygiene, virker det som at folk også har blitt mer oppmerksomme på å ta vare på butikkene.
-Jeg har samtidig merket at folk er mer bevisste på hvor de handler nå, og ikke bare handler på nett. De som kommer innom kjøper gjerne flere produkter, bare for å bidra litt med å bevare da spesielt den lokale næringa, sier Hege.
Rapporteringsskjema er gratis og kan lastes ned fra våre nettsider i lenke under. Ta skjemaet i bruk i dag for å gi dine kunder en trygg handel og for å bidra i samfunnsdugnaden!