Silje Linn Kvammen, gründeren bak fotostudioet «Vakre Øyeblikk», har som mål å tilby fysiske bilder av høy kvalitet til sine kunder. Sør-Varanger Utvikling (SVU) har gitt henne 47 200,- i finansiering til dette prosjektet.
Kvammen er en godt etablert fotograf som startet for seg selv i 2014. I 2019 åpnet hun også sitt eget studio, Vakre Øyeblikk, i Kirkenes sentrum. Til daglig fotograferer hun både i personlige anledninger, så vel som for bedrifter i Sør-Varanger. Hun tar også fotooppdrag i øvrige deler av landet.
Frem til nå har hun levert digitale foto til sine kunder, men i dette prosjektet har hun som hovedmål å utvide tjenestene sine for også kunne tilby fysiske produkter. Ved hjelp av finansieringen fra SVU, kan Kvammen gjennomføre mye av arbeidet på egen hånd, men hun vil også hente bistand fra lokale rådgivere og tilbydere underveis i prosjektet.
Kunder som inspirasjon
Kvammen forteller hun lenge har lagt merke til et behov blant kundene sine, og det ble til slutt en drivkraft for å starte opp prosjektet.
– Jeg får ofte spørsmål. “Tilbyr du fremkallinger? Får vi fysiske bilder etter fotograferingen? Det har derfor vært noe som jeg har visst at jeg burde tilby kundene mine, men tiden har ikke strukket til. Men nå har jeg altså bestemt meg for at dette må prioriteres. Jeg synes det er synd å sende kundene ut av døra og behøve å henvise til de store nettbutikkene, når de helt fint kan handle lokalt.
Gjennom erfaringene fant hun imidlertid også en mangel på fotografibaserte leverandører i Øst-Finnmark, særlig innenfor områder som innramminger og forstørrelser. Dette ga også motivasjon til å starte prosjektet.
– Jeg så at det var et marked her, men at det er et marked som ikke har et tilbud av profesjonell kvalitet.
Vil støtte lokalnæringen
Et annet mål ved prosjektet er å finne mulige samarbeidspartnere og oppbygning av sunne forretningsrelasjoner. Kvammen forteller at hun ønsker å være med på å støtte det lokale nærings- og arbeidslivet, og vil bidra til å skape nye arbeidsplasser i samarbeid med lokalbedrifter. Dette kan innebære samarbeid med trykkeri, lokal markedsføring gjennom sosiale medier, samt å tilby kvalitetsprodukter til lokalmarkedet.
Uavhengig av hvilke ledd prosessen går gjennom og hvilke aktører som er involverte, understreker Kvammen at kundens behov og kvaliteten på tilbudene alltid skal stå sentralt, og at hun vil jobbe hardt for å forsikre seg om at disse kravene blir møtt.
– Jeg har et ønske om å levere kvalitet I alle ledd. At tilbudet blir komplett, har jeg stor tro på at kundene vil sette pris på, avslutter hun.