Barents Connection vant #Hack The Crisis Barents

Barentssekretariatet kastet seg på den globale trenden #Hack The Crisis og oppfordret alle i Barentsregionen til å bidra. Som vi alle har fått kjenne på, ble vår trygge, deilige hverdag med faste rutiner ruinert, og mange har kjent på følelsen av å være «digitaliserte huleboere». Dette fant Barents Connection en god løsning på.

Det globale initiativet kalt #Hack The Crisis har tatt grep for å finne løsninger på ulike problemer som koronaviruset medfører. Barentssekretariatet lanserte derfor Hack The Crisis Barents. En 48-timers digital konkurranse som ble gjennomført i slutten av april. Målet var å hjelpe både lokalsamfunnene og næringslivet i Barentsregionen med å finne løsninger som sikrer aktivitet, og arbeid i tiden fremover. Sør-Varanger Utvikling har deltatt både med finansiering og som dommere i konkurransen.

Løser koronarelaterte utfordringer i hele verden

-Det hele startet med at vi ble veldig inspirert av den globale trenden som kalles for hackaton, hvor man så at flere land begynte å arrangere # Hack The Crisis. Og da tenker man på koronarelaterte utfordringer som vi nå står ovenfor, forteller Jenny Mikkelsen Spring fra Barentssekretariatet.

Det begynte altså et sted i Europa hvor man startet opp med et hackaton, som egentlig er en online konkurranse som går over x antall timer for å finne løsninger på ett eller flere problem.

-Vi lot oss inspirere av både Hack The Crisis Norway og Hack The Crisis Finland, og tenkte derfor at vi ville lage vårt eget hackaton for Barentsregionen og finne løsninger som på en måte kan hjelpe Barentsregionen med å overleve koronakrisa.

Det har vist seg at det gjerne også er sånn at vi har utfordringer her nord, som man kanskje ikke har sørpå. Og når man finner løsninger som passer for Sør-Norge, Oslo, Trondheim og andre store byer, så er det ikke nødvendigvis slik at det passer for distriktene og små lokalsamfunn i nord.

-Det var utløsende faktor for at vi ville arrangere et hackaton i samarbeid med Sør-Varanger Utvikling som også står bak plattformen ICE, innovate Cool Experience, legger Jenny til.

Positivt overrasket

Godt over 50 deltagere fra hele Barentsregionen bidro med å finne løsninger på koronarelaterte utfordringer, som man opplever i vårt område.

-Deltagerne jobbet på lag, gjerne med folk de aldri hadde møtt før, utenom de som meldte seg på som lag på forhånd. Men de aller fleste som meldte seg på, gjorde det som enkeltindivid, som ble satt på grupper med helt vilt fremmede mennesker, som de plutselig skulle jobbe sammen med i 48 timer online, forklarer Jenny.

-Jeg var selv veldig skeptisk til det å samarbeide på denne måten online, da jeg selv foretrekker denne personlige kontakten man får gjennom gruppearbeid, noe jeg synes er veldig viktig. Men er positivt overrasket over hvor bra det har gått. I tillegg har folk fått seg nye venner, blitt superengasjert og entusiastiske rundt nye problem og utfordringer.

Tilbakemeldingene etter konkurransen, har vært at deltagerne har lært ekstremt mye, og at det har bidratt til å skape nye vennskap.

– I tillegg har deltagerne bidratt til å skape løsninger på problemer vi opplever her, og det er jo vinn, vinn, sier Jenny entusiastisk.

Jenny Mikkelsen Spring ved Barentssekretariatet. Foto: Silje Kvammen

En digital plattform 

-Vi har hatt en fantastisk jury med oss som har vurdert ideen og konseptene som har kommet inn, i tillegg har vi hatt med oss ulike mentorer som har veiledet lagene gjennom prosessen. Vinnerlaget kom opp med en utrolig god løsning for Barentsregionen, som egentlig er en type digital plattform hvor både bedrifter og privatpersoner kan registrere seg som brukere eller kunder.

Via plattformen kan man kontakte folk på tvers av grensene i Barentsregionen, alt etter hvor dine interesser ligger innenfor. Være seg for eksempel på et privatplan hvor man er veldig interessert i håndarbeid.

-Da kan jeg søke opp andre som har samme interesse i for eksempel Arkhangelsk. Da kan vi koble oss sammen, eventuelt med flere, og da sitte og strikke sammen, selv om man ikke er fysisk sammen. 

Det skal også være en portal hvor bedrifter og næringsliv kan registrere seg som brukere, og tilby sine tjenester for andre som måtte ønske det.

-Som et eksempel kan reiselivsnæringa som er veldig hardt ramma nå, som mest sannsynligvis ikke kan ha besøkende, registrere en brukerprofil og opprette virtuelle og digitale reiser som folk kan delta på. Det kan bli en ganske omfattende plattform, som har et stort potensial for videreutvikling på mange ulike nivåer. Både for enkeltindivider, men også for bedrifter og næringslivet, presiserer Spring.

Vinnerlaget fra Russland
Laget som kom opp med den beste løsningen vant 30. 000 kr til å videreutvikle sitt konsept for å redde våre lokalsamfunn i Barentsregionen.

Restriksjoner for reise og sosial distansering, har på mange måter endret måten vi lever livene våre på. Isolasjon, permitteringer, mangel på fritidsaktiviteter, reise og handel påvirker vårt lokalsamfunn og våre bedrifter.

Utfordringen var å finne ut av om man kan bruke denne krisa som en mulighet til å skape kreativitet løsninger i vårt lokalsamfunn? Og hvordan man kan sikre at våre lokale bedrifter og arbeidsplasser overlever krisa.

Mentor for vinnerlaget Sarah Joy Lyons førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania, forteller om en spennende erfaring rundt det å være mentor for vinnerlaget.

-En veldig, veldig gøy opplevelse og ikke minst veldig stas, var det at mitt lag var de som vant. Vi begynte med å sette søkelys på hvilket problem de som lag skulle finne en løsning på, og deretter bruke forskjellige metoder for å komme oss fra problem til en mulig løsning. Og de endte til slutt opp med å jobbe seg frem til en løsning på mindre enn 24 timer!

Sarahs oppgave var ikke å komme med forslag på ideer, men stille veiledende spørsmål for til slutt å finne ut av hvem de skulle skape verdi for, og for at den lokale befolkningen og befolkningen i Barentsområdet, skal kunne få behov for å kunne bruke.

-De var veldig samarbeidsvillige, kjempeflinke, og jeg hadde effektive veiledninger som de jobbet videre fra. Alle ideer kan være gode, men det er til slutt gjennomføringsevnen som er avgjørende. Vi brukte eksempelet med Airbnb som startet med folk som sov på madrasser hos hverandre, hvor de igjen så at de hadde en mulighet til å bli det de er i dag. De startet aller først med å levere verdi, mange tenker motsatt når de utvikler tjenester. De lager første en fin nettside og tror kunder kommer løpende, men vi vil heller starte med å skape god verdi for befolkningen.

Det mest utfordrende i prosessen videre, vil være å få med seg bedriftene.

-De skal begynne så tidlig som mulig med å skaffe samarbeidspartnere, og dersom det er noen som er interessert i å være med, oppfordrer de til å ta kontakt med dem. De har jo vunnet en pengepremie, slik at de kan klare å starte verdi så snart som mulig, legger Lyons til.

Meningen er at mest mulig skal gå tilbake til befolkningen, i og med at alle ideer har en begrenset verdi, blir det nå viktig å jobbe med teamet og danne kontakter for potensielle brukere, kunder og lokalbefolkningen.

Gleder seg over å kunne skape verdi for andre

Sør-Varanger Utvikling fikk snakket med tre av jentene fra laget «Barents Connection», Aleksandra Timofeeva (22) fra Moskva, Sonya Poguts, (20) og Anastasia Mostovaya, (21) begge fra Murmansk.

Aleksandra er veileder, med spesialisering i markedsføring og engasjement for interkulturell kommunikasjon og språk.  Hun ville delta på hackatonet fordi det ikke er noe som kan sammenlignes med følelsen av å ha skapt noe verdifullt for noen andre.

-Dessuten har det vært en liten utfordring og veldig sunt for det intellektuelle under koronakarantenen.

Sonya er danser og grafisk designer. For henne var hackatonet en perfekt mulighet til å forbedre kommunikasjonsferdighetene og utfordret henne til å samarbeide i team.

Anastasia studerer for å bli engelsklærer og er lidenskapelig opptatt av dans, drama og matlaging.

-Jeg satte stor pris på å delta i hackatonet, jeg følte meg omringet av en veldig kreativ atmosfære hvor jeg ble utfordret til å jobbe og tenke raskere enn normalt. Det er fantastisk at vi nå har en reell mulighet til å gjennomføre prosjektet og gjøre noe verdifullt for folk!

-Hvordan var det å delta i en slik konkurranse?

Aleksandra syntes konkurransen var en god trening for intellektet, hun har aldri før deltatt på noe lignende.

-Det var en veldig interessant opplevelse, og utfordrende å løse noe på så kort tid. Det var litt stressende også, for vi ville jo så gjerne gjøre det bra.

-Og hvordan var det å jobbe på denne måten uten å faktisk treffe hverandre?

-Rundt designaspektet var det å skape noe online innen 24 timer også en interessant måte å gjennomføre alt, via Zoom. En av fordelene var jo at vi ikke trengte å bruke tid på å reise, men det kunne selvfølgelig ha vært enda bedre hvis vi kunne vært sammen, sier Sonya.

-Det var litt uvant å kommunisere på Facebook og Zoom hele dagen, og det var litt tekniske problemer innimellom, men i bunn helt fantastisk at vi kan kommunisere på denne måten, rett og slett ganske kult, legger Anastasia til.

-Hvilke mulighetsrom ser dere nå på grunn av koronakrisen?

-Vi ser jo nå at folk kan jobbe hjemmefra, og mange typer oppgaver kan gå på hjemmevakt. Man kan også leve på mindre penger, sier Sonya.

-Jeg er litt redd noen ser at man faktisk kan erstattes nå, og det viser at man må tenke nytt, og at man kanskje på andre måter kan være til nytte, legger Anastasia til.

Tilfeldigheter utgjorde laget

Planen er å skape en digital plattform for folk fra Barentsregionen, hvor de kan bli kjent med hverandre og sine kunder, kreative kunstnere og den vanlige mannen i gata.

-Vi har mange kreative folk her, men ikke så mange vet om dem. Med vår ide kan alle talenter møtes. Det være seg en dansegruppe og du som kanskje har lyst til å lære deg å danse, sier Anastasia.

De er nemlig alle interessert i kunst og deltok som frivillige under årets Barents Spektakkel, hvor de også lot seg overtale til å melde seg på hackatonet.

-Ideen om at vi skulle delta, kom fra en av organisatorene i festivalen. Det startet som en spøk, til at vi fikk sendt en likt til å melde oss på hackatonet som vi alle registrerte oss på. Også vant vi utrolig nok hele greia, det er utrolig gøy da, smiler Alexandra.

Barents Connection sitt første steg, blir å lufte interessen for konseptet i sosiale media, og derfra ta steget til videreutvikling av hjemmesida og plattformen.

-Vi er kun en gruppe 20 åringer som ikke vet stort om det å drive forretninger, så vår største utfordring blir nå å forstå hvordan det skal gjennomføres, og vi er på god vei til å starte prosjektet. Det er utrolig tøft, sier jentene.

Skroll til toppen
Hopp rett ned til innholdet