Elisabeth Bade viser frem et av sine mattespill. Foto: Optimal Digital

Vil gjøre det lettere for barn og unge å lære matematikk

Prosjektet Matteglede” har fått innvilget opptil kr. 20 000,- til idéfasestudie.

Elisabeth Bade har jobbet med barn og unge siden 1990. I barnehage, på SFO, på barneskole og på videregående skole. Hun har alltid vært opptatt av spill og ikke minst matematikk.

Inspirert av spillglede

“Matteglede” skal samle alle videoer som forklarer hvordan barn kan lære matematikk ved hjelp av terningspill, kortspill, mynter og enkle brettspill. Det ligger en del slike filmer åpent på nettet, men de er ikke samlet og gjort lett tilgjengelig.

Elisabeth erfarer at ved å bruke spill i læring, kan barna bli mer motivert fordi de glemmer litt selve puggingen og har det heller moro med tallene. De får i tillegg til læringen, det sosiale med å spille mot andre og ikke minst spenningsfølelse – muligheten til å vinne.

– Dette har inspirert meg, sier Bade.

Flere samarbeidspartnere

Matteglede ser for seg samarbeid med skoler, bibliotek, ungdomsklubber, sjakk- og andre spilleklubber.

– Jeg tror det kunne vært populært med en spillkafé som kan benyttes av både voksne og barn, sier Elisabeth.

Øvelse gjør mester

– Hvis flere syns at matte er gøy, vil flere øve og dermed flere bli bedre. Klarer de unge realfagskravene, har det større valgfrihet ved valg av studieretning. Hvis man kommer inn på det man ønsker mest, er det mer motiverende og flere vil fullføre. Dette vil med tiden gagne samfunnet. Matteglede kan gi mye tilbake til samfunnet, ikke bare i form av læring i skolen, men også som et lavterskeltilbud til barn, unge og voksne. Disse spillene kan brukes i alle aldre, og kan brukes som et virkemiddel i integrering av tilflyttere til Sør-Varanger kommune, avslutter en engasjert Bade.

Skroll til toppen
Hopp rett ned til innholdet