På en pressekonferanse i dag ga den finske transport- og samferdselsministeren, Anne Berner, de gode nyhetene om at Kirkenes er mest realistisk som endepunkt for den arktiske jernbanen.
For litt under et år siden sendte den finske transport- og samferdselsministeren, Anne Berner, et brev til sin norske motpart, Ketil Solvik-Olsen, hvor hun uttrykket et ønske om å starte utredning av en jernbane mellom våre to land. Etter flere måneder med tett samarbeid, hvor flere strekninger har blitt vurdert, har nå norske og finske myndigheter blitt enige om at den mest interessante strekningen er mellom Kirkenes og Rovaniemi.
– Dette er fantastiske nyheter, sier den overlykkelige daglig lederen i Sør-Varanger Utvikling, Kenneth Stålsett. En jernbaneforbindelse mellom Kirkenes og Rovaniemi vil skape enorme ringvirkninger og muligheter for både oss og Finland.
Stålsett og Sør-Varanger Utvikling har jobbet sammen med Kirkenes Næringshage og Finnmark Fylke, i tillegg til solid politisk støtte i hjemkommunen med ordfører Rune Rafaelsen i spissen, for å sikre at myndigheten velger å gå videre med Kirkenes – Rovaniemi. Gleden over å endelig få vite at arbeidet har skapt ønskede resultater kunne slippes løs under pressekonferansen til Berner i dag.
– Dette er en gledens dag! Vi har allerede begynt å mobilisere politisk for veien videre, for å ta de neste politiske stegene, sier ordfører i Sør-Varanger kommune, Rune Rafaelsen.
10 år
Prosjektet med å få en jernbanestrekning mellom Kirkenes og Finland har foregått lenge, men ble for alvor satt på kartet i 2007 av Oddgeir Danielsen, som på det tidspunktet var havnesjef i Sør-Varanger. Danielsen sa da til Barents Observer at en jernbane mellom Kirkenes og Finland ville åpne opp nye muligheter for transport av ressurser fra Barentshavet, samt potensiale som ligger i åpningen for transport over den Nordlige sjørute. Danielsen synes dagens avgjørelse er en seier for hele nordområdet.
– Dette er en milepæl for arbeidet med utvikling av nordområdene og Arktis som demonstrerer solid innsikt og handlekraft fra den finske ministeren, sier Danielsen. En slik forbindelse vil åpne en rekke nye og spennende muligheter og bidra til økonomisk vekst i nord og det øvrige Europa. Finland har med dette inntatt en ledende rolle for å kunne utløse potensialet som ligger i det å knytte de Europeiske transportnettverkene opp mot Arktis og de Asiatiske markedene.
Oddgeir Danielsen startet prosjektet for 10 år siden. Her under jernbaneseminaret i juni i fjor.
Det siste året
Det er mange som har hatt en viktig rolle i prosjektet over tid. Blant annet har Arve Tannvik i Kirkenes Næringshage jobbet med dette i en årrekke. Kenneth Stålsett i Sør-Varanger Utvikling ble introdusert til prosjektet på seminaret “Safer, Smarter and Greener Arctic Road Transport” som ble holdt av Danielsens nye arbeidsgiver, Northern Dimension Partnership for Transport and Logistics, i Saariselkä januar 2017.
Med støtte og hjelp fra finske samarbeidspartnere holdt Sør-Varanger Utvikling og Kirkenes Næringshage et jernbaneseminar i juni, hvor det ble bestemt at de to skulle fortsette arbeidet med å selge Kirkenes inn som beste alternativ for det arktiske jernbaneprosjektet. En uke etter vedtok Finnmark Fylkesting at de gir sin fulle støtte til prosjektet, og uttalte at de ønsket å være en aktiv part i å realisere strekningen. På samme tid så man at jernbaneprosjektet ble hyppig omtalt på EUs High-level event i Oulu i midten av juni. Dette ga viktige signaler til å fortsette prosessen lokalt.
Sør-Varanger Utvikling, Kirkenes Næringshage og Finnmarks Fylkeskommune, og deres finske samarbeidspartnere, etter offentliggjøring av rapporten “En arktisk jernbanevisjon”. Fra venstre: Jarrko Rantala, (Logistics Expert, Regional Council of Lapland), Timo Rautajoki (President, Lapland Chamber), Arve Tannvik (Prosjektleder, Kirkenes Næringshage), Kenneth Stålsett, (Daglig leder, Sør-Varanger Utvikling), Bjørn Johansen (Finnmark Fylkeskommune), Timo Lohi, (Development Manager Northern Lapland).
I september startet norske og finske myndigheter en utredning hvor strekninger til Kirkenes, Tromsø og Narvik har blitt vurdert. Sør-Varanger Utvikling, Kirkenes Næringshage og Finnmark Fylke skrev deretter en rapport kalt “En arktisk jernbanevisjon”, som viser at Kirkenes er det beste alternativet på norsk side. Denne ble sendt til ovennevnte myndigheter i januar, og har siden da ventet i spenning på dagens offentliggjøring.
– Det er en lettelse å få resultatet, sier Stålsett. Nå kan vi begynne med neste fase i prosjektet, som er en dypere analyse og utredning av jernbanestrekningen mellom Kirkenes og Rovaniemi. Vi er ikke helt sikre på hva dette innebærer. Nå må vi få oss et oversiktsbilde av situasjonen. Vi vet i hvertfall at vi skal fortsette å bidra i prosessen sammen med våre samarbeidspartnere. Uansett hva som skjer videre er dette en god dag for Kirkenes og Sør-Varanger. Dette viser at det finnes enorme muligheter her, og at vi bare er nødt til å ta de, avslutter han.